Ahad, 25 November 2012

Catatan Pengembaraan: CATATAN PERCUTIAN KE CAMERON HIGHLAND


CATATAN PERCUTIAN KE CAMERON HIGHLAND
Sempena Cuti Keputeraan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Kelantan yang ke5  pada 11 dan 12  November 2011 yang jatuhnya pada hari Jumaat dan Sabtu, aku dan keluarga memilih untuk bercuti ke Cameron Highland. Kami merancang untuk bercuti sehingga ke hari Ahad 13 November 2011. Menariknya ini adalah kali pertama aku bercuti ke Cameron Highlands. Tentulah semahu-mahunya ingin mengambil peluang untuk lama sedikit di Cameron Highlands. Maklumlah alang-alang dah sampai elok digunakan peluang yang ada.
Kami berkonvoi 3 buah kereta dari Kota Bharu dan melalui Jalan Lojing, Gua Musang. Keadaan jalan yang memang bahaya, berliku-liku dan berbukit-bukit kadang kala membuatkan aku pening-pening lalat.

Hari Pertama
Kami bertolak dari Kota Bharu seawal pagi. Sampai di Tanah Rata lebih kurang jam 1.30. Kami awal-awal lagi telah menempah penginapan di Hotel Cool Point. Selepas check-in kami berehat seketika. Sebelah petangnya kami memulakan aktiviti lawatan ke ke Taman Agrofarm. Di sini terdapat pelbagai jenis buahan, sayuran dan bunga-bungaan seperti strawberi, anggur, salad, kailan, tomato, kaktus, ros dan sebagainya. Walaupun tempat ini tidak terlalu besar tetapi pemandangannya amat menarik sekali. Selepas puas bergambar kami meneruskan aktiviti menuju ke pasar malam Brinchang. Aduh.. sesaknya jalan menuju ke pasar. Ramai orang datang bercuti. Kenderaan dari seluruh pelusuk negeri datang bercuti sempena cuti sekolah. Hinggakan kami terpaksa berpatah balik 2-3 kali untuk mencari tempat parking. Akhirnya dapat juga tempat parking. Di pasar sekadar melihat kerenah peniaga dan pembeli yang macam-macam ragam. Dah namanya Cameron Highlands sudah pastilah yang paling menarik sekali adalah kesegaran sayur-sayurannya yang berbagai jenis. Sempat jugalah kami membeli sedikit sebanyak untuk dibawa pulang.

Sebelah malam.. aktiviti makan malam, bersembang dan berehat. Memang seronok kalau dapat bercuti ramai2 bersama keluarga.
Sebelah malam cuaca agak sejuk. Memang menjadi kemestian memakai sweater, sarung tangan dan kaki. Tidak perlu lagi kipas atau aircond.

Hari Kedua
Sebelah pagi acara bebas. Masing-masing membuat urusan tersendiri mengikut kesesuaian. Aktiviti keluar diteruskan di awal petang. Kali ini membuat lawatan ke Kampung Taman Sedia. Satu-satunyanya taman strawberi yg dimiliki oleh bumiputera melayu. Buah strawberi tak banyak yang masak. Baru lepas dipetik kata pemilik ladang di situ. Kawasan sekitarnya agak menarik juga. Di sini pun sibuk bergambar lagi.
Tidak sah jika ke Cemeron tidak melawat taman rama-rama. Kami juga tidak melepaskan peluang untuk melawat taman rama-rama dan serangga. Menerjah masuk ke taman tersebut kami di sambut oleh ratusan rama-rama yang begitu cantik dan jinak. Selain rama-rama dan serangga terdapat juga haiwan spesies lain seperti ular, katak, iguana dan lain-lain.

Selepas itu kami meneruskan lawatan menuju ke ladang teh Cameron Valley. Ini tempat yang paling teruja untuk dikunjungi. Pemandangan di sini sangat cantik sekali. Puas jugala masing-masing dapat bergambar dengan gaya dan aksi yg pelbagai. Sempat juga membeli buah tangan di kedai teh yg terdapat di sini.
Pada sebelah petang kami ke pasar Brinchang sekali lagi untuk membeli belah buat kali terakhir sebelum pulang pada esok hari. Macam-macam yang dibeli. Seronok dapat berjalan-jalan di sini. Macam-macam barang jualan seperti makanan, pakaian, buahan, sayuran dan pelbagai jenis hasil tanaman yg terdapat di sini. Memang menarik sekali.
Sebelah malam sekadar berehat di bilik hotel sambil makan-makan dan bersembang.

Hari Ketiga
Hari terakhir percutian. Kami bangun seawal pagi dan mengemas apa yg perlu. Selepas sarapan pagi kira-kira jam 10.30 kami memulakan perjalanan balik melalui jalan yang sama semasa ke Cameron Highlands dari Kota Bharu. Dalam perjalanan balik sekali lagi singgah di ladang teh menghala balik untuk bergambar.
Jam 3.30 petang perjalanan balik diteruskan. Jalan agak lancar. Kami singgah di hentian rehat dan rawat Gua Musang untuk makan dan berehat seketika. Sesudah itu perjalanan diteruskan dan sampai di Kota Bharu lebih kurang jam 4.30 petang.
Tamatlah sudah percutian keluarga yang meninggalkan pelbagi kenangan manis. Semoga kami berpeluang untuk berkunjung lagi ke Cameron Highland pada masa akan datang.



Antara gambar-gambar percutian yang diabadikan.










1 ulasan:

  1. PENGKHIDMATAN PAKET TOUR DAN SEWA KENDERAAN UNTUK LAWATAN YANG BERBALOI DENGAN FAMILY KAT INDONESIA.

    Assalamualaikum Tuan/Puan.


    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Kami menyediakan PAKET TOUR UNTUK PADANG dan BUKITTINGGI, BANDA ACEH, MEDAN, JAKARTA dan BANDUNG, JOGJAKARTA, SURABAYA, BALI MUSLIM TOUR, dan LOMBOK.

    Dan kami juga mempunyai PENGKHIDMATAN KENDERAAN SAHAJA dengan harga yang sangat berpatutan untuk PADANG dan BUKITTINGGI, ACEH, MEDAN, JAKARTA dan BANDUNG dengan driver yang mesra, educated, baik hati, sopan, suka menolong dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pengkhidmatan pada pelancong dari Malaysia.

    Kami berusaha menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna dengan famili dan rakan-rakan di masa percutiannya.

    Contact person :

    1. Amsyahril
    ( Director )

    Mobile : +62 852 6300 7445 ( WhatsApp )

    2. Riko Adryansyah
    ( Tour & Transportation Manager )

    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )

    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.




    BalasPadam